När bankerna säger nej

Även om de flesta som säljer saker på sajter som Blocket, Tradera och Ebay är hederliga så blir bedrägerier allt vanligare. Det här är naturligtvis de som driver sajterna medvetna om, och de arbetar hårt för att på olika sätt minimera risken att några köpare eller säljare blir lurade.

Dessvärre kan de drabbas av motstånd från oväntat håll. Blocket inledde 2013 ett samarbete med Trustly, ett företag som utvecklat en tjänst som liknar Payson. Den går dock längre på många sätt längre. Vid en affär på Blocket kan både köpare och säljare, genom att använda tjänsten Direktbetalning, överlåta risken på Trustly. I utbyte mot en avgift garanterar Trustly att köparen ska få sina pengar. Går något fel betalar företaget tillbaka köpesumman till köparen.

Tekniken som Trustly använder sig av går ut på att de loggar in på både köparens och säljarens internetbank, och för över pengarna från det ena kontot till det andra. Eftersom Trustly känner till båda parters identitet är risken för bedrägerier låg.

Bankernas syn på saken

Bankerna är dock skeptiska mot alla typer av tjänster och appar som kommer åt uppgifterna i användarens internetbank. Rent teoretiskt finns möjligheten att appen skickar information om fondinnehav vidare någonstans. Kunden måste naturligtvis godkänna att Trustly och andra tjänster som fungerar på liknande sätt kommer åt deras internetbank, men bankerna nöjer sig inte med detta. De vill att även bankerna ska godkänna tjänsterna, genom att företagen bakom skriver avtal även med dem. Just nu bereder den europeiska centralbanken frågan.

I en artikel i DN gör man sitt bästa för att reda ut begreppen. Trustly tillbakavisar att man skulle kunna komma åt uppgifter som man inte behöver, och deras pressansvarige informerar om att Finansinspektionen övervakar Trustlys verksamhet, precis som myndigheten övervakar alla andra aktörer på finansområdet. Den som vill vara säker på att inte bli lurad vid köp på Blocket har inget att frukta, hälsar pressansvarige Carl-Henrik Somp.