Mobilanpassade sajter

4479181-modern-phone-of-type-ipad-with-color-shadowsIdag sker handel främst över nätet och då via mobiltelefonerna – ändå är det få företag som faktiskt har mobilanpassat sina hemsidor vilket lder till att de mister kunder.

Om man ser till dagens e-handel så växte handeln online med hela 14 procent under 2012 och sedan dess har den bara växt mer och mer. Till exempel så väntas handeln inom fem till tio år utgöra en tiondel av den totala handeln (läs mer) och idag blir shopping via surfplattan eller mobiltelefonen allt vanligare. Trots detta är det få företag som har mobilanpassade hemsidor, vilket direkt betyder att de faktiskt många gånger går miste om de mobilbaserade kunderna.

Kunderna finns i mobilen, men inte företagen

Att kunderna faktiskt använder sin mobiltelefon mer än sina stationära datorer råder det ingen tvekan om, så för ett företag att inte mobilanpassa sina hemsidor verkar bara märkligt. Å andra sidan ska nämnas att företagen ofta står mellan två väl, nämligen att antingen mobilanpassa sajten eller skapa en app som kunderna kan ladda hem. Exempelvis är detta ett val som bankerna stått inför och de flesta har valt att använda sig av app-alternativet före mobilanpassning. Dock är det många andra företag som inte finns någon annanstans än i webbläsarversion och det är dessa som borde ta sig en funderare. Bland annat skrev SvD redan 2013 så här om den stadigt ökande mobilhandeln:

”Att mobil e-handel är här för att stanna råder det ingen tvekan om. Dock brottas branschen med en hel del barnsjukdomar, i huvudsak kopplade till själva användarupplevelsen. Att anpassa den klassiska webbutiken till skärmstorleken på en smartphone är en stor utmaning för många aktörer. En annan att faktiskt förstå vilken typ av konsumtion en kund i den mobila butiken är ute efter och anpassa det mobila erbjudandet därefter.” läs hela artikeln om handelns mobila utmaning hos SvD.se.