Akut brist på lastbilsförare

E-handeln är beroende av transportbranschen – som har brist på förare. Med smarta lösningar får man dock bukt med problemet.

 

Eftersom e-handeln växer – växer också behovet av transport från lager till postuthämtning. Det gör också att transportlogistiken behöver bli både enklare och smartare, framförallt mer effektiv. På https://traxet.se/ hittar du något som heter Fleet Management. Det handlar om att GPS-baserade lösningar för styrning av teamet ute på vägarna, med optimering av kostnader och enkla körjournaler som snabbt loggas utan att du behöver lägga ner tid eller energi.

 

Stor brist på förare inom transport

I USA är det en enorm brist på lastbilsförare. Årslönen har därmed höjts och ligger på ungefär 600 000 kronor. För två år sedan saknades 30 000 förare, nu närmar sig bristen närmare 50 000. Det gör givetvis att förarnas kompensation har ökat med 8–12 proent, mer än vad andra yrkesgrupper.

 

  • Medianlönen för privatanställda lastbilschaufförer är nu uppe i 75 000 dollar om året, vilket motsvarar ungefär 600 000 svenska kronor.
  • Enligt arbetsdepartementet så ligger medianlönen för alla förare på 40 000 dollar om året, kring 330 000 svenska kronor.
  • I Sverige har lastbilschaufförer 279 000 kronor per år enligt jämförelsesajten Lönestatistik

 

Det är alltså svårt att rekrytera eller få fram unga förare till branschen, samtidigt som de 1,6 miljoner lastbilschaufförer som redan finns i USA börjar bli till åren. Mer om detta kan du läsa om här i en artikel från Metro.

I Sverige är det en liknande situation, det går till exempel att läsa i Sveriges Radio om hur åkerier i landet har börjat betala för lastbilskörkort för att lösa problemet med bristen på förare. Där kan man snacka om att ta till egna lösningar. Ett sådant företag är bland annat Post Nord Termo i Östersund. De räknar med att lägga ut mellan 50 000 och 100 000 kronor per person för att utbilda dessa till nya förare, med kravet att det arbetar inom företaget i några år. Både pensionsavgångar och vikande intresse för yrket samt få utbildningsplatser till branschen är orsaker till att åkeribranschen och transportväsendet i stort har haft svårt att rekrytera nya förare i flera år nu. Den heta arbetsmarknaden för lastbilsförare kan du läsa om även här.